Örökké fáradt vagy? Nincs energiád? Lehet, hogy szociális jetlagben szenvedsz

18/02/12 hétfő
ujnemzedek.hu
A kutatók szerint nem csak éjjeli baglyok és korán kelő pacsirták léteznek, hanem például medvék, farkasok és delfinek is. Könnyen lehet, hogy nem a kronotípusodnak megfelelő a bioritmusod.

Előfordult már veled, hogy hétvégén később feküdtél le, mert belemerültél egy tuti játékba, vagy a kedvenc sorozatod daráltad, esetleg buliztál? Ilyenkor persze nem is kelsz akkor, mint hétköznapokon (miért is tennéd, nem igaz?). Ez eddig rendben is van, de ezek után vasárnap este nem könnyű időben lefeküdni - pontosabban elálmosodni. Márpedig hétfő reggel szigorúan kelni kell, akár suliba, akár a melóba igyekszel. Ez pedig azzal jár, hogy hogy az embereknek ahhoz a jelentős számú csoportjához tartozol, akik a munkanapokon átlagban egy óra mínuszban vannak az alvásidőt tekintve. 

Nem kell feltétlen repülőre ülnöd, hogy átéld az időeltolódást

A jelenségnek neve is van: társadalmi jetlag, vagy társadalmi időeltolódás. (A jetlag kifejezést eredetileg arra használják, amikor hosszú, kelet-nyugati irányú repülőutakon az időzónák gyors átlépése miatt a szervezet bioritmusa felborul. Vagyis a test "belső órája", a közel 24 órás cirkadián ritmus totál eltolódik a nappalok és éjszakák váltakozásához képest.) Szóval nem kell, hogy repülőre üljön valaki ahhoz, hogy felboruljon a cirkadián ritmusa, és a szervezet belső órája olyankor jelezzen "estét", amikor még nappal van. Vagyis olyankor törjön rád a kóma, amikor még messze van a lefekvés ideje. Este bezzeg, mikor le kéne feküdni, pörögsz, mint a búgócsiga, ugyanebből az okból. 

Minderre Dr. Till Roenneberg jött rá, aki a Müncheni Egyetem kronobiológusa. Belső idő című könyvében írt először a társadalmi időeltolódásról, és arról is, hogy szerinte nem csak a két, eddig ismert típusú ember létezik. Vagyis nem csak a sokáig fennmaradó, este pörgő éjjeli baglyok, és a korán kelő, reggel, délelőtt aktív pacsirtákra bonthatjuk a cirkadián ritmusuk alapján az embereket. Ennél jóval több úgynevezett kronotípus létezik, ezeket egy másik tudós, Dr. Michael Breus írta le közérthetően. Dr. Breus, aki egyébként klinikai pszichológus és alvásszakértő, A mikor hatalma című könyvében különféle állatokhoz kötötte az egyes kronotípusokat. 

Harmonikus medve vagy? Esetleg éber alvó delfin?

Dr. Breus szerint az emberek nagyjából 10%-a delfin típusú: ők felszínes alvók, és gyakori, hogy álmatlanságban szenvednek. Az oroszlánok arányát 15-20%-ra teszi, ők leginkább a pacsirtáknak feletethetők meg, vagyis korán kelők. Aztán vannak a farkasok, ugyancsak kb. 15-20 százaléknyian, ők azok, akiket eddig jellemezően az éjjeli baglyokkal azonosítottunk. És az emberek nagyjából fele medve kronotípusú, nekik a legjobb, mert a belső órájuk szinkronban van a nap járásával. Vagyis jellemzően nappal élénkek, estére, mikor pedig nyugovóra kell térni, elálmosodnak. Szóval ők szerencsések, mert jól alszanak és jól ébrednek (legalábbis elvileg). 

Na most, ha tudod, melyik típusba tartozol, és ezt figyelembe véve szervezed a napod, akkor szinkronba kerülsz a saját belső óráddal. Ha pedig ez megtörténik, sokkal energikusabb leszel, és jóval hatékonyabban működhetsz. Dr. Breus azt mondja, hogy 7-10 nap alatt át lehet állni, vagyis vissza lehet térni a számunkra ideális bioritmushoz, és onnantól sokkal jobban érezzük magunkat a bőrünkben. 

Pár tanács Dr. Breustól, mikorra időzítsük egyes tevékenységeinket a kronotípusunknak megfelelően

Lefekvés

Delfin: 23:30

Oroszlán: 22:00

Farkas: éjfél

Medve: 23:00

Edzés

Delfin: 7:30

Oroszlán: 17:30

Medve: 7:30 vagy dél

Farkas: 18:00

Ébredés

Delfin: 6:30

Oroszlán: 5:30 vagy 6

Medve: 7

Farkas: 7:30

Kávézás

Delfin: 8:30-tól 11-ig, 13-tól 14-ig

Oroszlán: 8-tól 10-ig, 14-től 16-ig

Medve: 9:30-tól 11:30-ig, 13:30-tól 15:30-ig

Farkas: déltől 14-ig

Tanulás

Delfin: 15-től 21-ig

Oroszlán: 8-tól délig

Medve: 10-től 14-ig

Farkas: 17 órától egészen éjfélig

Ha szeretnéd tudni, te melyik típusba tartozol Dr. Breus rendszere alapján, akkor töltsd ki a honlapján található kvízt (amihez nem árt, ha tudsz angolul). A teszt végén kijön, mi a kronotípusod, és Dr. Breus személyesen - na jó, egy videóban - mondja el, mit kell tudnod, hogy minden oké legyen a bioritmusoddal. 

Forrás: Business Insider, és egy másik cikk is tőlük, valamint: Business Insider Australia