Ha csak sétálgatsz, azzal nem sokra mész - legalábbis egy friss tanulmány szerint

18/07/11 szerda
ujnemzedek.hu
Nem elég egy negyedórás könnyed séta minden nap, oda kell tenned magad, ha komolyan gondolod a dolgot. Ez van - legalábbis a brit tudósok szerint.

A sétáról rengeteg jót lehetett hallani ezidáig, és nem csak a lelkes laikusok, de a tudomány képviselői is hangoztatták, mekkora király dolog. Jót tesz az izmoknak, a csontoknak, a szívnek, de a léleknek és az agynak is - hogy csak párat emeljünk ki az áldásos hatásai közül, amelyekről itt írtunk. Abban is egyetértett a legtöbb tanulmány, illetve kutató, hogy bár minél több, annál jobb, már egy kevés séta is aranyat ér. Az imént idézett cikkben például azt találjuk, hogy napi negyedórás vagy max félórás séta is csodát tesz, de más tanulmányok szerint is elég viszonylag kevés séta a boldogsághoz.

Példának okáért vegyük ezt az az American Journal of Preventive Medicine című szaklapban megjelent tanulmányt. A kutatók szerint heti 150 perc nyugis vagy 75 percnyi intenzív séta az ideális, de hangsúlyozzák: nem úgy van, hogy ha nem sétálsz ennyit, akkor kenheted az egészet a hajadra. A helyzet az, hogy már heti 2 óránál kevesebb séta is mintegy 20 százalékkal csökkenti a korai halál kockázatát.

Nem is soroljuk tovább, ebbe a lecsóba csaptak bele, na, mit gondoltok, kik? Hát persze, hogy a brit tudósok. Egész pontosan az Egyesült Királyság Egészségügyi Minisztériumának népegészségügyi szerve, a Public Health England publikált egy friss tanulmányt, amit a Guradian közölt. Ebben hivatkoznak egy korábbi felmérésre is, amely szerint a britek ugyan valamelyest követték az egészségügyi hivatal korábbi ajánlásait, így a gyaloglás is népszerűbbé vált, mint korábban. A felmérés szerint 2016-ban a brit férfiak 66, a nők 58%-a végzett rendszeresen valamilyen aerob edzést, minimum heti 150 percen (vagy intenzívebb mozgás esetén 75 percen keresztül). Izomerősítő gyakorlatokat a férfiak mindössze 31, a nők 23%-a végzett.

via GIPHY

A gond az, hogy ez nem elég, ugyanis az izomzat az ember 30 éves kora környékén van a csúcson, onnantól már visszafejlődik. Ez pedig nem tréfadolog, mert idős korban 76%-kal több esélyünk van rá, hogy elessünk, ha korábban  nem edzünk eleget.

Vagyis olyan mozgásokat érdemes végeznünk rendszeresen, amelyek az izomatot erősítik - beleértve a végtagok izomzatát is. Ezért ajánlja a cikkben megszólaltatott szakértő például a nordic walkingot, amikor a két bot használatával a karok és a felsőtest is jobban igénybe van véve. De nem kell feltétlen konditerembe járni vagy valamilyen sportot űzni, az is pont ugyanilyen jó, ha különféle, mindennapok során előforduló mozgásokat végzünk, ha azok kellő intenzitásúak és rendszeresek.

Szóval a lépcsőmászás vagy éppen a súlyosabb bevásárlószatyrok cipelése is tökéletes - persze nyilván nem csak egy emeletet naponta, vagy nem csak az autóig a parkolóban. De akár a rendszeresen, huzamosabb ideig végzett tánc is tökéletes, ha pedig sport, akkor akár jóga vagy tajcsi is megfelelő megoldás. 

Egy szó mint száz, a brit tudósok szerint nem lehet megúszni a dolgot egy kellemes, rövidke sétával, elengedhetetlen a heti 150/75 perces mozgás, intenzitástól függően. Ez egyébként azért is hasznos, mert - más kutatások alapján - hatékonyan megakadályozza az elhízást is. Az életkor előrehaladtával ugyanis az emberek többsége meghízik, akkor is, ha ugyanannyi kalóriát visz be. Ez idős korra már jelentős súlyfelesleget jelent, ami rizikótényező egy csomó betegség esetén. Ezt is megelőzhetjük, ha eleget mozgunk. És kevesebbet ücsörgünk, ami szintén piszok egészségtelen